Hattrick Formula 1 Világbajnokság Szabályzata
A HF1VB által rendezett online Formula 1 Világbajnokság két világbajnoki címért folyik, egyéni és konstruktőri címért. A világbajnokságot a valós F1-es naptárban szereplő futamokból áll, ugyanolyan sorrendben. Valamennyi résztvevő vállalja, hogy a világbajnokság szabályait alkalmazza és betartja. A nevezőknek szuperlicenccel kell rendelkezniük.
Nevezni szezon közben is lehet. Ehhez a BT tagjait kell keresni fórumon vagy privát üzenetben. A nevezési licenc megszerzéséért egy maximum 5 körös próbafutamon kell igazolni tudását. Ezen a futamon teljesen mellékes a végeredmény, nem számítanak a fantasztikus előzési manőverek, csak jelentkező szabályzat-ismeretéről és a biztonságos vezetési technikájáról győződnek meg a bírók.
A nevező elfogadja, hogy a licenc megszerzése után minél több versenyen próbál szerepelni, megértette és elfogadta a szabályzatot. Amennyiben a Bizottság véleménye szerint egy nevező olyan módon játszik, hogy mások játékát rontja, a BT azonnal kizárhatja az érintett nevezőt a Bajnokságból.
Általános feltételek
A versenyző felelős azért, hogy betartsa a Szabályzat előírásait. Ha a nevező nem tud személyesen megjelenni a Futamon, írásban kell megneveznie az okait, 3 igazolatlan hiányzás után licencét felfüggeszthetik a bírók, majd helyét másnak oszthatják ki.
A versenyen előre meghatározott kritériumok:
Gumikopás: 2X
Üzemanyag-fogyasztás: 2X
Időjárás: Napos
Versenytáv: 50 % - min. 1 boxkiállás kötelező
Műszaki hibák: Idő arányos
Károk felerősítése: 40%
Megengedett segítségek:
- blokkolásgátló, kipörgésgátló, automata váltó, automata kuplung, automata hátramenet
Bajnoki futamok időtartama, halasztás
A verseny hossza nem haladhatja meg az 1 órát vagy a 160 km-es távot. Azt a Futamot, melyre kevesebb, mint 4 autó jelentkezett, el lehet halasztani. A futamok időtartama (időmérővel és bemelegítővel) mindennel együtt körülbelül másfél óra.
A futamok minden héten vasárnap 21:00-kor kezdődnek, időmérővel.
Természetesen pár perces késés belefér a keretbe, de maximálisan 15 percet várhatunk az időmérő megkezdéséig.
Világbajnokság
Az a versenyző és konstruktőri csapat kapja meg Formula 1 Világbajnoka címet amely a legmagasabb pontszámot érte el a futamok során.
A pontozás a következő (megegyezik a FIA hivatalos pontozásával):
1. hely: 25 pont
2. hely: 18 pont
3. hely: 15 pont
4. hely: 12 pont
5. hely: 10 pont
6. hely: 8 pont
7. hely: 6 pont
8. hely: 4 pont
9. hely: 2 pont
10. hely: 1 pont
Világbajnoki pontot csak az a versenyző kaphat, aki a futam során az összes táv legalább 90%-át teljesítette. A 90% kiszámolásánál mindenkor lefelé kell kerekíteni.
Ha két vagy több konstruktőr vagy versenyző az évadot azonos pontszámmal fejezi be, a Bajnokság jobb helyezését (mindkét esetben) annak ítélik oda akinek:
a) ha az első helyezések száma megegyezik, , a legtöbb második helyezése van;
b) ha a második helyezések száma is megegyezik, a legtöbb harmadik helyezése van, és így tovább, amíg ki nem jön a győztes
Tisztségviselők
A HF1VB három sportfelügyelőt (továbbiakban: bírók) jelöl ki. Ők hozzák meg a különböző döntéseket a ligán belül. A sportfelügyelők nem kapnak külön elbánást a pályán és azon kívül sem. Azért vannak többen, hogyha ketten közülük egy balesetben érintettek, a harmadik dönthessen az esetről. Ha egy bíró érintett egy balesetben, nem ítélkezhet saját balesetéről.
A bírók:
- XXL-Rutin
- Tomigera (TG)
- BPeti (pejker)
Rendkívüli események
Rendkívül eseménynek nevezzük az alábbi eseteket
- ütközést idéz elő
- szándékosan leszorít a pályáról egy versenyzőt,
- szabálytalanul akadályozza egy versenyző szabályos előzési manőverét,
- szabálytalanul akadályoz más versenyzőket előzés közben.
Bármely rendkívüli eseményt, melyben egynél több autó volt érintett, a bírók a verseny után e szabályzat alapján vizsgálnak ki. Ha nem vizsgáltak egy szabálytalan esetet (elkerülte figyelmüket) óvásra lehetőség van. Óvásra akkor kerülhet sor, ha egy szabálytalanság első körben nem lett büntetve, de az óvó szerint erre szükség lenne. Az óvásban fel kell tüntetni a megszegett szabályt, az időpontot a replay-en és a szabálytalan versenyzőt.
A sportfelügyelők a következő bármelyik büntetés kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre.
a) Időbüntetés
b) Tetszés szerinti rajtrács pozícióval hátrább sorolják a versenyző következő Futamán.
c) Figyelmeztetés
d) Az értékelésből való kizárás
e) Felfüggesztés a versenyző következő Futamától
Büntetési tételek
(lásd a Szabályzat alján.)
(lásd a Szabályzat alján.)
Vezetés
Másik versenyzőt akadályozó manőverek, mint a pozíció védelmében több mint egyenesben egynél több irányváltoztatás, egy másik autó szándékos leszorítása a pályáról, vagy bármi egyéb indokolatlan irányváltoztatás nem megengedett és büntetendő.
A végrehajtott boxkiállás esetén a boxkijárathoz hajtó autóknak egy vonalban kell a gyorssávban felsorakozniuk, és ebben a sorrendben kell azt elhagyniuk, kivéve, ha egy másik autó indokolatlanul késlekedik, illetve időmérőt megelőző piros lámpánál is ezen szabályok az elfogadottak. A kijelölt csapatboxból csak kellő körültekintés által lehet kijönni. Baleset esetén a már a gyorssávban haladó pilóta a vétlen. Tilos a boxutca meghosszabbítását jelző fehér vagy sárga vonalat átlépni (lásd: büntetési tételek). Ha a kerék rálóg a pályára, átlépésnek számít. Ha ezzel versenyen balesetet okozott és/vagy valakit feltartott, akkor boxutcai rajt a következő futamon, vagy kizárás, attól függően, hogy kiesett vagy célba ért. A limiter használata kötelező az időmérő és a verseny folyamán.
Szándékos kilökés, vagy akár ennek egyértelmű szándéka esetén, ha ebben mindhárom bíró egyetért, lehetőség van a ligából való kizáró szavazást kezdeményezni és 1-3 futamra felfüggeszteni a pilóta indulási engedélyét.
Az útmenti táblák sokaknak segíthetnek a féktávokban kanyar előtt. Időmérőn és versenyen is tilos szándékosan ezeket a táblákat az autónkkal letarolni, arrébb tolni, stb. Aki ezt mégis megteszi, az adott versenyen nem indulhat, versenyen rh vagy időbüntetés jár érte.
Előzés
A játék és maga a Forma-1 egyik legizgalmasabb pillanata az előzés. Futamaink során is gyakran történik ilyen. Első, és legfontosabb szabály az, hogy ez a mások és a saját versenyünknek ne a végét jelentse. Alábbi pontokban összeszedtük, melyekre kell odafigyelni, mielőtt megpróbálnánk pozíciót váltani.
Tilos több autónyi távolságból előzést kezdeményezni.
Az előzendő autóra tilos támaszkodni a kanyarban, ezzel segítve a saját járművünk bekanyarodását.
Védekezés
A védekezés során teljes jogot biztosítunk a védekező versenyzőnek, hogy a saját ívén, a saját tempóján vegye be a kanyart. A védekező versenyző az, aki a féktáv megkezdése előtt előrébb van. Ez csak akkor módosul, ha a versenytársa már teljesen melléért. A védekező nem próbálgathatja a féktávokat és az íveket, ha szokatlan módon veszi be a kanyart, akkor ő a hibás. A kanyarban igyekeznie kell kiszámítható módon közlekedni, hogy az ütközést elkerülje.
Feltartás, elengedés
A lekörözendő versenyző köteles a lekörözéshez készülő pilótát a lehető leghamarabb elengedni, de ne a kanyarban húzodjon félre, hanem a kanyar után a kigyorsításnál húzódjon le az ívről, gázelvétellel lassítson. A lehúzódó autó mozgása kívülről legyen folyamatos, kiszámítható, nem kapkodó és cikázó (ami agresszív/figyelmetlen vezetésnek minősül). Lehúzódáskor az ideális ívet igyekezzünk a mögülünk érkezőnek meghagyni.
Pályaelhagyás
Tilos levágni a kanyarokat, lassítókat. Levágásnak számít, ha az autónak nincs minimum két kereke (teljes felületükkel) a pályán, tehát a fehér vonal külső szélén belül. Ha valaki baleset elkerülése ill. kicsúszás (vezetéstechnikai hiba is) miatt hagyja el a pályát, az nem számít vágásnak.
De ebből sosem szerezhet előnyt (=közben nem előzhet).
Az időmérő edzésen egy vágás sem engedélyezett (a legjobb körben keressük az esetleges vágásokat; ha a legjobb körben találunk vágást és a vétkes versenyző következő leggyorsabb körét vesszük figyelembe).
Kicsúszást követően tilos rögtön az ideális ívre vágni abban az esetben, ha mögöttünk mások jönnek (ugyanez a szabály vonatkozik a boxutcából visszatérő versenyzőkre is)! Az ideális ívre merőlegesen visszatérni szigorúan tilos és balesetveszélyes.
Kicsúszott és pályán maradt autó NEM MOZDULHAT amíg a közvetlenül mögötte érkezők elhaladnak mellette. Ha mozdul, az esetleges balesetben ő a hibás és büntetést kap kártól függően. Erre azért van szükség, hogy a közvetlenül mögötte haladók biztonságosan kikerülhessék.
Időmérő
Időmérő edzésen a felvezető körén vagy az elrontott gyorskörön lévő pilótának KÖTELEZŐ elengednie a gyorskörön lévő pilótát, akadályozás nélkül.
Az időmérő 15 perces és ezalatt 12 kört lehet megtenni (felvezető körökkel együtt!)
Aki nem teljesít mért kört, a BT döntése, hogy indulhat, vagy sem. Amennyiben időeredménye túllépi az első helyezetthez képest a 110%-ot, szintén a bírók megítélése a mérvadó, hogy indulhat, vagy sem (kis túllépésnél engedélyezhetik az indulást). Erre azért van szükség, hogy a pályát nem jól ismerő pilóták ne veszélyeztesség a sokat gyakorolók versenyét.
Időmérőn kötelező a sebesség-limiter használata (futamon stpo&go büntetés jár érte, időmérőn +1rajthely
Futam
Futamon a játék automatikusan bünteti a szabálysértéseket.
Semmikor sem lehet egy autót, szükségtelenül lassan, kiszámíthatatlanul, vagy más versenyzőre nézve veszélyesen vezetni. Ez vonatkozik a pályán, a boxbejáratnál és a boxutcában való közlekedésre is.
A versenyzőknek szigorúan tilos autójukat a versennyel ellentétes irányban vezetni, kivéve a kimondottan veszélyes helyzetből való távozás esetét.
Amennyiben egy versenyzőnek az edzés, vagy a verseny alatt komoly technikai problémája támad, köteles elhagyni a pályát, ha nem tud mozdulni, mielőbb nyomjon ESC-et. Erősen sérült autóval okozott balesetek büntetései duplázódnak, sérült autóval MINDEN ESETBEN le kell húzódni a gyorsabb autók elől, feltartásuk TILOS (lásd: büntetési tételek)Ha a sérült autóval közlekedő versenyző mögött más pilóták jönnek, akkor a sérült autóval versenyző pilótának tilos az ideális ívet használni (tehát a többieket feltartani), dupla büntetés jár baleset okozásáért.
Tilos a tolatás versenyen, hacsak másképp nem lehetséges visszakerülni a helyes haladási irányba. De tolatáskor meg kell várni, hogy a mögöttünk jövők biztonságban elhaladnak. Aki tolatásból balesetet okoz, számára súlyos büntetés várható.
Tilos a tolatás versenyen, hacsak másképp nem lehetséges visszakerülni a helyes haladási irányba. De tolatáskor meg kell várni, hogy a mögöttünk jövők biztonságban elhaladnak. Aki tolatásból balesetet okoz, számára súlyos büntetés várható.
Zászlószabályok
Sárga zászló: Baleset vagy kicsúszás történt a pálya közeli területén, fokozott figyelemmel kell tovább haladni, esetleg a sebesség csökkentésével is szükséges. Ha valaki bizonyíthatóan látta a sárga zászlót, de nem lassított, az ebből fakadó balesetért ő a felelős.
Kék zászló: Lekörözéshez készülő versenyző közeledik, minél előbb és zavartalanul el kell engedni.
A program háromszori felszólítás után fekete zászlót és stop&go büntetést ad.
Fekete zászló : a versenyzőt a program diszkvalifikálta, ilyenkor a vétkes köteles azonnal ESC-et
Fekete zászló, piros nyílakkal : Boxutca áthajtásos vagy STOP and GO-t jelent, letöltése 3 körön belül kötelező, ellenkező esetben kizárás várható.
A gumik használata
A bírók minden futam előtt kötelesek kijelölni a kötelezően használandó 2 gumikeveréket. A futam alatt mindkettő tetszés szerint felhasználható.
Üzemanyag
Tilos az üzemanyag újratöltés, miután az autó első ízben elhagyta a boxutcát, amikor azt a verseny előtt megnyitják.
Chat szabály
Az időmérő és a futam elindítása előtt a szervergazda CHATSTOP-ot rendel el, ezen események alatt TILOS A CHAT bárminemű használata! Ellenkező esetben automatikus büntetést von maga után (lásd:büntetési tételek). A CHATSTOP-ot csak a BT oldhatja fel.
Chatstop alatt a versenyzők csak a következőket írhatják be: LAG, UJ RAJT
Chatstop alatt a versenyzők csak a következőket írhatják be: LAG, UJ RAJT
Internet
A játékhoz legalább egy olyan internetszolgáltatás szükségeltetik, amely garantálja a folyamatos információ áramlást a játékos és a szerver között maximum 200 ping eltéréssel. Ajánlott az olyan program bezárása, amelyhez az adatáramlás szükséges. Ha valakinek netproblémája adódik, visszajöhet a szerverre büntetés nélkül, de csak időmérőn, mert futamra a játék nem fogja visszaengedni.
Viselkedés pályán kívül (chaten és fórumon)
A játékban gyakran történnek nézeteltérések egy-egy vitás esettel kapcsolatban. Kérjük a liga tagjait, hogy kulturált formában nyilatkozzanak az üggyel kapcsolatban a fórumon, vagy privát üzenetben megkeresve a BT valamely tagját. Megértjük, ha valaki a pillanatnyi feszültség hevében és kellő adrenalinnal felvértezve azonnal számon kéri az őt kilökő versenyzőn a történtek indoklását, de a sértegetés és a másokat bántó hangnem azonos büntetéseket von maga után, mintha a pályán követtük volna el, ezért kerüljük az ilyen hangnemet.
Szabálykiegészítések
Kilökés: A verseny során, ha valaki meglök valakit, nem előzhető meg kihasználva, hogy a másik lelassult. Ha valaki kilök valakit, meg kell várnia, míg a kilökött visszajön elé. Ha nem vagy biztos benne, hogy löktél-e vagy sem, inkább akkor is állj meg, mert ha a visszajátszás szerint hozzáértél a másikhoz, sokkal nagyobb büntetés várható.
Új rajt: Új rajtot nagyon ritkán rendelünk el. Ha EGYETLEN BALESETBEN az indulók 50%-a érintett, és mindenki beírta: "UJ RAJT", csak akkorindítható újra a futam és azon belül is csak akkor, ha az ominózus baleset az első kanyarban, vagy legkésőbb az első 20 mp-ben történt. A "szimpátia-ÚJ RAJT" beírások (amikor egy pilóta nem érintett, de mégis berja, UJ RAJT, hogy kilökött társa versenyezhessen) a futam után vizsgálhatóak, a visszajátszásból kiderül, hogy EGYETLEN baleset kapcsán írták-e be az érintettek az UJ RAJT-ot ("T"-billentyűvel verseny közben is be lehet írni, de NE ÁLLJON MEG SENKI, AMÍG A BÍRÓK EL NEM RENDELIK AZ UJ RAJTOT - hiszen ha nem rendelik el, tovább kell menni).
A rajtnál tehát érdemes EXTRÉM óvatosnak lenni, mert az ÚJ RAJT lehetősége csekély, szinte elhanyagolható.
Új rajt: Új rajtot nagyon ritkán rendelünk el. Ha EGYETLEN BALESETBEN az indulók 50%-a érintett, és mindenki beírta: "UJ RAJT", csak akkorindítható újra a futam és azon belül is csak akkor, ha az ominózus baleset az első kanyarban, vagy legkésőbb az első 20 mp-ben történt. A "szimpátia-ÚJ RAJT" beírások (amikor egy pilóta nem érintett, de mégis berja, UJ RAJT, hogy kilökött társa versenyezhessen) a futam után vizsgálhatóak, a visszajátszásból kiderül, hogy EGYETLEN baleset kapcsán írták-e be az érintettek az UJ RAJT-ot ("T"-billentyűvel verseny közben is be lehet írni, de NE ÁLLJON MEG SENKI, AMÍG A BÍRÓK EL NEM RENDELIK AZ UJ RAJTOT - hiszen ha nem rendelik el, tovább kell menni).
A rajtnál tehát érdemes EXTRÉM óvatosnak lenni, mert az ÚJ RAJT lehetősége csekély, szinte elhanyagolható.
A rajtbalesetet okozó pilóta automatikus eltiltást kap a következő 1-3 futamra, szándékosság figyelembevételével és súlyosság alapján, melyet BT bírál el a replay alapján, utólag.
A rajtbalesetet okozó pilóta a következő futamán, ahol indulhat, az időmérőn részt vehet, de kötelezően az UTOLSÓ HELYRŐL RAJTOL és az első kanyarig/körben (bírói döntés függvénye) NEM ELŐZHET. Ha ebben az első körben a legkisebb szabálytalanságot is elköveti, vagy mégis előzőtt, automatikusan DSQ, azaz kizárás jár a versenyből, ESC-et nyom és kilép.
Az előző versenyén rajtbalesetet okozó pilóta, visszatérésének versenyén elkövetett vétségeit "DUPLÁZÓ" büntetési tarifával mérjük.
Tömegkarambolnál azok nem büntethetők, akiket mások löktek neki egy harmadiknak. A rajtbalesetben (vágy bármely egyéb balesetben a verseny alatt) VÉTLEN pilóták, akiket kilöktek és emiatt nem tudták folytatni a versenyt (hátsó szárny- és keréktörés), a következő versenyen -1 rh "jóvátételt" könyvelhetnek el, magyarán egy hellyel előbbről indulhatnak, mint az időmérőn elért rajtpozíciójuk lenne.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
rFactor tudnivalók
A liga által használt mod (F1RFT2011) tartozékai letölthetőek a http://maszosz.hu/page.php?3081 oldalról, az alapjáték pedig a gphungary.hu oldalról (erre kell a modot telepíteni):
alapjáték - rFactor v.1255 LITE (+nem árt ehhez egy "végtelen idejűre korrigált" exe fájl netről)
mod - F1RFT 2011 MP_V.1_Final
mod update - F1RFT 2011 MP_Update
pályák - Trackpack 1, Trackpack 2
Ha kész a telepítés, érdemes bemenni a játék főkönyvtárában található Plugins mappába, azon belül az rfdynhud mappába, ott az editor mappába, és azon belül elindítani az rfdynhud_editor fájlt. Itt lehet beállítani, a versenyen milyen kijelzőket jelenítsen meg a játék (ha kész, FIle>Save).
Tükör állítgatása: 3-as gomb
Kameranézetek váltogatása: Insert, Delete, Home, End, PageUp, PageDown
Többi pilóta megtekintése menet közben: + és - billentyűk numpaden
Chat menet közben: t-gomb
Azonnali kilépés a boxba: ESC
LCD - külön kis ablak nyílik meg, az LCD-gombját nyomogatva változatos adatok jönnek elő verseny közben, és itt állítható be a kerékcsere is menet közben. (4-es, 5-ös, 6-os gombok)
Plusz opciók, hasznos dolgok rFactorhoz kis fájl-barkácsolással:
Jegyzettömbbel kell megnyitni a C/users/..../Documents/rfactor/userdata/sajatnevem.plr-t és átírni a következő sorokat (dokumentumon belül Alt+F kereséssel egyszerűbb), pontosabban az egyenlőségjelek után idézőjelben lévő számokat, majd ha átírtuk amit akartunk, felülírva el kell menteni a régi néven a text fájlt:
- Keep Received Setups="3" , az átküldött setupokat örökre megtartja, nem csak a kilépésig. (eredetileg 1 az érték)
Record Replays="1" - mentsen-e replayt vagy ne (1 az igen)
Save All Replay Sessions="0" - edzés+időmérő+bemelegítő replayt megőrizze-e
Mi van ha elfogy a pénz?
ISI_BABYFACTORY (teszt indítása után ezt írd be a chat ablakba)
Hogyan állíthatom be a tükreimet?
A tükrök a 3-as gombbal változtathatóak
A tükrök beállításához az üléspozíció állító gombot (O és L) és a bal Shift-gombot kell egyszerre lenyomni, így a magasabb üléspozícióhoz hozzálehet állítani a tükröket.
Mit tehetek a lag ellen?A tükrök beállításához az üléspozíció állító gombot (O és L) és a bal Shift-gombot kell egyszerre lenyomni, így a magasabb üléspozícióhoz hozzálehet állítani a tükröket.
A lag ellen a multiplayer.ini-ben az Auto Join Chat Server="0"-ra kell állítani
NETKAPCSOLAT OPTIMALIZÁLÁS
Fontos, hogy minden játékos netbeállításai a valós netsávszélességének megfelelően legyenek beállítva. Így a szerver "gazdaságosabban" tudja elosztani a sávszélességeket, és elérhető a lag- és akadozásmentes játék. Pl. 30 mb-es kapcsolathoz 30.000 kbps-t kell beállítani a letöltési sebességnél, ugyaníg kell eljárni a feltöltési adattal is.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Büntetési tételek
Másik nem szándékos meglökésével (normál vesenykörülmények közt) okozott
* Minimális időveszteség: semmi
* Komoly időveszteség (amennyiben bevárja + 0 mp): +1 rh
* Javítható sérülés
a) szárnyak letörése +30 mp (egy hosszabb boxkiállásnak felel meg) + 1 rh
b) az autó irányításának jelentős sérülése (+az autó külsején is látható sérülésnek kell lennie) 15 mp+ 1 rh
* Javíthatatlan sérülés: DSQ + 1 bajnoki pont levonás
Körözés hátráltatásakor okozott
* Minimális időveszteség: +1 rh
* Komoly időveszteség: +2 rh
* Javítható sérülés: +30 mp + 1 rh/15mp + 1 rh
* Javíthatatlan sérülés: DSQ (+1 futam eltiltás - esetenként elbírálás alá esik) + 1 pont levonás
Fegyelmezetlenség (kicsúszás után a pályára visszajövetelkor, baleset okozásánál a másik bevárásakor)
* Nem hátráltat senkit sem (de nem rajta múlik): szóbeli figyelmeztetés
* Minimális időveszteség: +1 rh
* Komoly időveszteség: +10 mp + 1 rh
* Javítható sérülés: +30 mp + 1 rh / 15 mp + 1 rh
* Javíthatatlan sérülés: DSQ (+1 futam eltiltás - esetenként elbírálás alá esik) + 1 pont levonás
Rajtbaleset
* Rajtbaleset okozásáért a következő futamról eltiltás jár
Box kijáratánál a vonal átlépésekor
* Nem hátráltat senkit sem: +5 mp
* Minimális időveszteség okozása másnak: +5 mp + 1 rh
* Komoly időveszteség: +10 mp + 2 rh
* Javítható sérülés: +30 mp + 2 rh / 15 mp + 2 rh
* Javíthatatlan sérülés: DSQ (+1 futam eltiltás - esetenként elbírálás alá esik) + 1 pont levonás
Visszaengedés elmulasztása
* Mindig: +10 mp + amennyi időt vesztett a kilökéssel a sértett (az idő amíg visszajöjjött a pályára és felgyorsult)
Boxkiállás elmulasztása
* Mindig: +30 mp
Vágás
* Alap: +2 mp
* Nagy mértékű vágás vagy vágással szerzett vagy megtartott pozíció: + 5 mp (ha több időt vagy helyezést nyer vele, akkor súlyosbítható)
* Nincs büntetés, ha a vágás
- önhibán kívüli és nem nyer vele időt
- jelentős időveszteséggel járó kicsúszás része/közvetlen előzménye
- pozíciószerzést vagy -tartást eredményez, de azt rövid időn belül (1 kör) önkéntesen visszaadja
Egyéb, büntetések halmozása
* Ahogy a bírók döntenek
Megjegyzés
A szabálytalanság által másnak okozott kárt 4 kategóriába soroljuk
* Minimális időveszteség: ~1 mp időveszteségig (pl. megtörténik egy ütközés, de csak koccanás, nem okoz időbeli vagy sorrendbeli változást)
* Komoly időveszteség: Több mp időveszteség, pl. megpördülés, kicsúszás
* Javítható sérülés: Boxban javítható sérülés, pl. letört első szárny, enyhébb tétele a kormányozhatóság sérülését okozó látható sérülés (pl hátsó szárny elferdítés, stb)
* Javíthatatlan sérülés: Boxban nem javítható sérülés, vezethetetlen kocsi
Időbüntetés [mp]
* Az adott futamon a pilóta elért idejéhez hozzáadódik a büntetés mértéke.
* Úgy kell tekinteni, mintha a pilóta ennyi ideig állna az adott szabálytalanság elkövetésének pillanatában.
Diszkvalifikálás [DSQ]
* Kizárás a futamról, az adott futamon törlődik a pilóta eredménye.
Rajthelybüntetés [rh]
* A következő olyan versenyre szól, ahol az adott pilóta elindul.
* Ha többen kapnak ilyen büntetést, akkor az azonos megszerzett rajthely + büntetés összeggel rendelkezők közül az indul előrébbről, aki kisebb büntetést kapott.
Eltiltás [futam]
* A pilóta nem indulhat a legközelebbi futam(ok)on.
Pontbüntetés [pont]
* A pilóta összpontszámát csökkenti. (Ezáltal a csapatpontszám is csökken.)
* A versenyen elért helyezést nem módosítja. (Lsd. pontegyenlőség.)